fredag 18. februar 2011

 I løpet av en fantastisk lat formiddag bestemte jeg meg for å bake noe jeg kan ta med til min mor i kveld. Hun skal feire bursdag og siden hun ikke fyller år før 24. februar har jeg ikke kjøpt gave enda (det er fordi jeg ikke har en anelse om hva jeg skal kjøpe til henne). Jeg trasket opp rett før halv 9, kokte kaffe og koste meg med dagens avis... ingen Balder å se. Jeg hadde det ikke travelt på noe vis så jeg lot han bare ligge. Tiden gikk og da jeg hadde drukket 3 kopper kaffe, lest alle aviser, både papirutgaven og de på nettet, surfet litt og så begynte jeg å kjede meg... Balder var fremdeles ikke å se.

Vi gikk en fantastisk deilig tur med Fabian & co i går og det kan nok være han har litt hangover, men Balder som er godt vant til slike turer pleier ikke å bli slått ut. Han vil som regel ut innen rimelig tid etter jeg har stått opp, men tydligvis ikke i dag. Jeg måtte inn å sjekke om han virket i dårlig form, men han gryntet bare fornøyd og strekte seg da jeg snakket til han  så han fikk ligge.


Takk for en flott tur Margarethe og Fabian. Vi hadde tenkt å ta en go`runde i formiddag også, men i all kjedsomhet hadde jeg lagt andre planer og når Balder er sååå daff så kan vi godt ta litt rolig. Jeg sa fra til Margarethe at jeg skulle bake og ble ikke med på tur. Hun synes det var helt greit da Fabian også hadde hangover :) 




Min elskede lille sønn kom ikke tuslende før 12.30!!!? Da gikk han innom meg for å si hei og la seg i sofaen.


 Da hadde jeg kjedet meg lenge nok, knipset litt bilder av blomster og planter som jeg fant i leiligheten og funnet ut hva jeg skulle lage til mor.
Jeg orket ikke lage noe marengsgreier, selv om det er kjempegodt, og ostekake var vel litt for seint da den bør stå ei stund, det samme gjelder fromagekaker....men jeg er dritgod på å lage ostekake :) Jeg har også laget marengskake en gang og den ble helt fantastisk god. For å si det slik så er det ikke ofte jeg baker/lager kake....jeg er ikke noen kakemons.


Det ble ikke til at jeg bakte/lage kake, jeg endte opp med å lage Trøffel med peanøtter!!





En eventyrlig blanding av både søtt og salt. Farlig god !
Ingredienser 
1 dl kremfløte
50 g smør
300 g mørk sjokolade eller 200 g mørk + 100 g melkesjokolade
1 dl kesella ost, kan bruke kesam
1 ½ dl SALTE peanøtter
Slik gjør du
Kok opp fløten og smøret. Ta kjelen bort fra varmen. Brekk sjokoladen i biter, rør den ned i fløten og la den smelte. Rør i Kesella og halvparten av nøttene.
Hell røren i en langpanne, 10x15 cm, som er kledd med bakepapir, og strø over resten av nøttene. La det stivne i kjøleskapet. Skjær trøffelen i biter. ca 20 biter

Tips:
God trøffel krever god sjokolade med høyt kakaoinnhold, minst 50%. Mer barnevennlig blir trøffelen dersom du blander med melkesjokolade.
For å unngå kliss, oppbevar trøffelene kjølig eller i fryser mellom godtekickene.


 Om det blir godt gjenstår å se, i skrivende stund står den i kjøleskapet og rekker forhåpentligvis å stivne før jeg legger ferden mot bursdagsfeiring. For å være helt ærlig så tror jeg kanskje det kan bli litt kvalmt. Og hva er det med langpanne på 10x15 cm?? Finnes det?? Langpanne er jo den store panna, men den er jo vilt mye større enn 10x15... jeg vurderte frem og tilbake og brukte ei kakeform. Jeg hater når det ikke ligger ved bilder i oppskriften, det burde iallefall ligge et bildet av det ferdige resutlatet. Jeg skal nok gi beskjed om det ble en suksess eller fiasko!!



 Min kjære far ringte akkurat og lurte på om jeg trengte barn`pi i kveld. "egentelig nei" -Balder er som regel med på bursdagene til min mor, men jeg skjønte hva som lå i bak denne hyggelig henvendelsen :) Klok av skade rømmer han huset når det kommer en skokk med damer, jeg kan ikke si annet enn at jeg skjønner han godt.  Og når det er sagt så tror jeg Balder synes det er godt å være hjemme med bestefar istedet for å være på fest med en haug kjærringer. Han lider ingen nød, absolutt ikke, men hvis han kunne fått velge så hadde han nok valgt å ligge i sofaen med bestefar. Så enden på visa er at pappa kommer hjem til meg og er barn`pi :) Jeg skal legge frem fjerkontrollen og finne ei god flaske vin og noe godis så kan han gjøre som han vil, men om han blir sulten så får han finne frem på egen hånd.

 Skulle han få lyst på noe annet enn den vinen jeg har satt (skal sette) frem så får han bare forskyne seg. Man går seg ikke vill i barskspet mitt, men om noe skulle friste så er det bare å ta for seg. Skulle han mot for modning...kjære pappa...få lyst til å rydde og vaske så bare bit det i deg!! Her er det skinnende rent og pent!! Skulle du, kjære pappa, få lyst til å klippe klørne til Balder - så skal du bare drite i det..jeg klipte de i går, og jeg skal klippe de iløpet av helga også!! Skulle du, kjære pappa, få lyst til å sette opp en eller to lettvegger så kan du bare glemme det! Det gjøre jeg best på egen hånd!!
Hvis du velger å overse mine formaninger så er grønnsåpa i skapet under vasken, klosaksa ligger på benken under krydderhylla og lettveggene (2 stk) , med skyvdør... skulle jeg gjerne hatt i gangen og på kjøkkenet- mot badet og soverommet. Nei, det må du ikke finne på.

Blir jeg sittende her å skrive mye lengre så blir nok lista: "ikke gjøre ting" veldig lang.
Jeg tor jeg bør hoppe i dusjen og finne ut, mens jeg dusjer, hva jeg skal ha på meg. Det er ikke så stivt, men jeg bør nok droppe joggebuksa...dessverre!

Vinen jeg skal sette frem til papsen er Coto De Imaz, han far er en liten vinkjenner og jeg tror kanskje ikke han har smakt den. Jeg synes den er veldig god...koster vel ca 150,- kr., passe pris hvis man skal kose seg med et glass og er litt grådig.



God helg folkens! Nå skal det dusjes og fikses....sukk`



Trøffelen er ikke hard enda, jeg må gå om en time....kanskje det ikke blir en suksess! Tiden vil vise, nå hopper jeg i dusjen!!!








3 kommentarer:

  1. Hehe...moro at Balder var så slapp idag :)
    Jentene mine er ganske så bedagelige på morgenen...noe mor og far er svært fornøyde med, siden vi er B mennesker!

    Den trøffelen så deilig ut! Håper det blir en suksess!v Koselig å komme med sånne ting istedenfor gaver.

    Håper både du og Balder får en hyggelig kveld på hver deres kant :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Hjemmelagde gaver er det beste man kan få, håper den ble en suksess!
    Godt det er flere som har murmelhund, Basco stresser ikke om morgenen og det er så deilig, særlig i helgene.
    Håper dere har hatt en hyggelig kveld :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Hei. Kos å lese bloggen din igjen. Lenge siden sist nå, men når jeg ser bildene av Balder kan jeg kjenne lukta og føle hans gohet. Han er den beste. Fortsett å skriv og ta masse bilder. Kos fra Nora og Beate

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails