mandag 19. juli 2010

Vakre, gule Balchik


I vakre Balchik, Bulgaria, fantes det solsikkeåkre som rakk langt inn i horisonten. Vi leide sjåfør en dag og han kjørte oss opp fra havflaten og til det gule landskapet. Jeg satt bergtatt i bilen og beundret det gule landet mens vinden fra de åpne bilvinduene rusket meg i håret. Det eneste jeg ville var å løpe igjennom det gule havet med de små solene, løpe som besatt og stoppe midt i, klatre opp på den sterkeste solsikken (i fantasien er alt mulig) og nyte å være omringet av lykkeblomster.... men det ble dessverre ikke slik. I stedet, etter å ha summet meg litt, hang jeg ut av bilvinduet og knipset bilder. Vi stoppet for å ta bilder senere. Pablo, som sjåføren het, hadde et perfekt stoppested for å ta bilder. Jeg har mange "gule" bilder på lur så det kommer nok flere... både solsikker i fart og stillestående solsikker. Disse to bildene er stillestående.   


Balchik var et ferieparadis, men ikke et typisk chaterferie paradis... heldigvis. Det er et lite og rolig sted, de fleste gjestene er landsmenn fra Bulgaria eller landene rundt. Og denne byen lever også på vinteren da det er mange fastboende der. Vi fikk kjenne litt på den Bulgarske sjelen og se å oppleve hverdagen på nært hold. 



Ikke langt fra havet, men likevel veldig langt fra havet kom vi i snakk med ei hyggelig dame som var ute og matet gjessene og hønene som spankulerte så rene fredelig og verdensvant på "veien". Hun og morsan pratet som en foss, men ingen av de forsto hva de sa, likevel skjønte de hverandre. Heldigvis var Pablo med og han kunne oversette hvis det var noen tvil. Men de to kvinnene skjønte hverandre. 

Nesten alle hus har en egen liten "drueklase" slik at de kan produsere vin til eget bruk. Jeg må si jeg misunner hagene de har og hvordan de utnytter den til å dyrke mat..det er alt fra druer, tomatert, agurker...ja, alt man trenger av grønnsaker og frukt til eget bruk. De har små søte hus, kan se litt lugubre ut ved første blikk, men ofrer man det et ekstra blikk så er det slett ikke lugubert - det er vakkert, vakkert og sjarmerende. De har ikke mye penger, de har ikke en fancy jobb eller karriere. De har så mye annet, mye annet som vi kanskje kan lære noe av. Hvor ble det av det enkle livet? De lever det enkle, harde livet og jeg tror at de "lever" mer enn mange av oss.  De er fornøyd hvis de har nok mat, penger til det som er mest nødvendig...da er de tilfreds. Vi blir sjelden tilfreds da vi alltid skal strebe etter noe bedre, høyere, mere, større. Vi streber og venter/ønsker den ultimate lykke, men hvis vi ikke jenker på kravene så finner vi den aldri... da vil vi aldri finne den! 




I Balchik har de fleste et esel, et esel per hustand. Det må jobbe for føden og de må jobbe hard, men de fleste så ut til å ha det bra. Hundene er ikke mye verdt, de står som regel bundet i et kort tau ved et lite hundehus. Det er ikke snakk om å gå tur eller stimulere dyret på noe vis, de er der kun for å varlse når det kommer noen. Jeg må bare lukke øynene og late som om at det ikke er slik.... 


Forrige mandag jeg en liten kompis til Mr. Kåre Knirk, speilreflekskameraten har fått en cyber-shot kamerat. Det er et lite lommekamera som jeg kan ta med overalt, det kan jeg selvsagt med Kåre også, men han er litt med voldsom når det gjelder størrelse og vekt. I tillegg så har den nye kameraten mulighet for å ta opp video og det er noe jeg har savnet med Kåre. Den nye kameraten er Sony Cyber-shot W320. Bildekvaliteten er til å gråte av i forhold Nikon D80, men det kom ikke som noe sjokk.... bildene blir helt ok og jeg kan ta opp VIDEOOO. Bare vent, det kommer nok noen snutter etterhvert :)


Ellers så kan jeg nevne at jeg kjøpte nytt objektiv til Kåre i Bulgaria, jeg har ønsket meg zoomlinse siden jeg fikk Kåre i hus.. men hadde ikke tatt meg råd. Den jeg egentelig ville ha - og fremdelses vil ha er Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR til den nette sum av 4-5000. Den jeg kjøpte er 55-200mm... hovedgrunnen til at jeg valgte 55-200mm, utenom at det er halve prisen er at jeg slipper å bytte linse hvis jeg ønsker å zoome inn objektet. Det er selvsagt ikke like bra zoom, men det holder til meg....foreløpig :) Ellers så er det mye som står på ønskelisten når det gjelder tilbehør til Kåre i form av objektiver og blitz, og så snart jeg vinner i lotto så er det på plass!!



Til neste gang...

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder og herlig lesning! Nå ble jeg reisesyk igjen!! Dette høres jo ut som et perfekt reisemål!! En skjult skatt som ikke er overfylt med charterturister!
    Jeg har veldig lyst til Bulgaria, så kanskje det blir en tur til Balchik neste år? :) Det ser og høres fristende ut iallefall. Nydelige bilder av solsikkene!

    Vi nordmenn har en tendens til å ønske oss mer og mer ja...istedenfor å være fornøyd med det vi har og glede oss over det! Der har vi noe å lære fra Bulagarere og Grekere og sikkert andre lands innbyggere :).

    Takk for koselig kommentar :). Du er flink som er konsekvent med å ikke hilsepå Balder før han roer seg. Det må vi trene på!

    Jeg får ikke til sånn you might also like...jeg forstår ikke hvor jeg skal lime inn den koden...husker du det?

    Jeg kjenner meg igjen i det å utsette husarbeid!! Jeg hadde store planer om ting jeg skulle få gjort i leiligheten i ferien...men det meste står fortsatt ugjort gitt! Men idag har jeg iallefall tatt av sengetøyen og støvsugd soverommet...det er da bedre enn ingenting!

    Lykke til med husarbeid! Nå skal vi ut på tur :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Jippi, jeg fikk det til! Tusen takk for hjelpen :)
    Så stilig den nye headeren din er!

    Klem

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails