fredag 25. mars 2011

Mens vi venter på sommeren - lengter


Mens vi venter på sommeren, mens jeg venter -lengter.. lengter etter sommeren. Lengter etter å kjenne asfalt under føttene, lengter etter å traske barbeint i gresset, lengter etter å kjenne lukta av sol og duggfriske morgener..... 

Akkurat nå lengter jeg etter sommer, akkurat nå er det ingenting som virker mer sjarmerende enn et par skrukkete barneføtter som har tilbringt litt for mye tid i vannet, de blå leppene og den lett skjelvende kroppen som er en liten tur på land for å høre om noen vil bli med å bade.  Akkurat nå lengter jeg etter å grue meg til og hoppe i det kalde vannet,  gipset og de utbruddene man kommer med når man har fått hodet over vann etter å ha hoppet i den blå oasen av sommer... våt og deilig sommer.







Og de gule solene, åkre full av gule soler, full av sommer -
Jeg lengter meg vill



Jeg lengter så etter sommeren at de lett veskefylte byllene man får etter man har, kanskje litt uvillig, stilt seg til disposisjon for å opprettholde bestanden av mygg og knott virker festlig...og kløen, ja, kløen som holder deg våken om natten. Jeg lengter etter alt for varme netter der man ligger og kaster på seg for å prøve og finne en stillig som er litt svalere, jeg lengter etter å ligge og høre flua som kaster seg i taket eller prøver å fly igjennom vinduet, men er ikke smart nok til å finne åpningen.





Jeg lengter etter å bli vekket av yre fulle ungdom som bråker i gaten, bekymringløse ungdom som lever lekent i den lyse sommernatta. Da alt virker fornuftig og alt er moro, svøpt i alkoholens favn... men alkolholen favntak er forbigående, den slipper taket brått og brutalt -  og de vekker meg ikke natten etter.

Lyse sommernetter kan være lunefulle



Jeg lengter - Å lengte etter vinteren








3 kommentarer:

  1. No ble æ no såfall ikke sommersyk :P glede mæ sånn t sommern no.. håpe all den snøen som kjæm i helga no forsvinn fort som juling*! ha du vært innpå bloggen min heidi ?

    SvarSlett
  2. Flotte bilder og jeg gleder meg til snøen er vekk.
    Det ligger noe hos meg om du vil ha den.
    En fortsatt fin uke ønskes dere :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Takk takk, William gir en klem t bake, æ også;) ska gå ut i den snøfulle hagen etterpå no å måkk snø, trasig å sitta inn hele dagen så det blir godt å kom t litt..

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails