fredag 6. august 2010

Vi har fått feriegjest


Sist lørdag kjørte jeg innom tanta mi for å sjekke om Zita var ferdig med løpetida, jeg hadde selvsagt med Balder, for hvem er vel best egnet til å finne ut det? Grunnen til vi måtte sjekke det, er at tanta mi reiste til til Tyrkia på onsdag og jeg skulle passe Zita, hvis hun var ferdig - Jeg passet henne en kveld tidligere en gang da hun vistnok var ferdig med løpetia, men Balder hold på å klikke... Det var en laaang kveld!! Men Balder var overhodet ikke interessert i henne nå, enda hun la seg på rygg rett foran, nesten oppå, snuten hans med tissetassa si. Han enset ikke henne engang, hehe - Feeerdigg :)
Da var det avgjort, Zita skulle være hos Balder og meg de 14 dagene hun skulle på ferie. Jeg ble invitert på middag samme kveld - og Balder fikk på seg kløven, han har ikke gått med kløv siden sist sommer. Det er et et lite stykke å gå og det er stort sett en veldig lang og bratt oppoverbakke. Som regel har Balder på seg sele og trekker meg (hvis han gidder) eller hjelper meg iallefall litt. Men kløven tok nuven av han, den var overhodet ikke tung... rundt 2,5/3 kilo på hver side. Det var sikkert fordi det var uvant og han bruker annen energi på å bære enn når han trekker. Han er vant til å trekke, og da han gikk mye med kløv så kunne han både trekke og bære - samtidig. Vel, vi ble etterlyst, da vi hadde avtalt å møte Zita & Co ca halvveis (de hadde kun nedoverbakker og vi BRATT OPPOVERBAKKE). Balder og jeg kom omsider, jeg ville ikke presse han da han gikk fint...snuste litt, og jeg så han jobbet så vi tok det kun med ro. Vi traff de, ca halvveis, da hadde vi avtalt å kanskje ta en øl hvis været tillot det. Det var ikke så veldig varmt og det blåste litt, men etter litt "om og men" så gikk vi innom for en liten puste/drikkepause. Balder var så tørst at han hoppet da servitrisen kom med vann og drakk som om han aldri hadde fått vann før. Det var hverken kjempelangt eller kjempevarmt, men han hadde uten tvil fått brukt seg...iallefall psykisk. Det ble 2 øl på oss før vi vandret videre (og da var det jeg som bar kløven) Jeg gikk som et pakkesel - hadde jo en liten "kløv" jeg også, i tillegg til Balder sin :)




Denne snutten er fra ei uke tidligere og gutta holdt på å gå i spinn... -hun sto visst et par dager senere. Det overrasket meg at hun ikke var "deilig" da Balder og jeg hilste på henne uka etter. Men hun er ung enda, ca 1,5 år, så det er mulig hun var litt i ulaget/puberteten tidligere. Videoen er i "slow motion" da hele sekvensen gikk unna på "no time" - full fart....man kunne tro man hadde satt på "speed" hvis man så den i vanlig fart. Jeg synes det er moro å leke med video og trikse litt, men jeg kan jo ingenting. Jeg brukte over en time for å få til å legge ut denne snutten. Jeg må komprimere video før Blogger vil ta den... det er jeg ikke så glad i for da blir det dårlige bilder (hvis man vil se den stor - og det vil jeg). Tar gjerne imot gode tips :)


Jeg kjørte og hentet Zita onsdag ettermiddag og vi tok turen rett til marka. Hun var fryktelig ivrig til å begynne med, bjeffet på andre hunder (hun er ikke sint, bare ivrig og vil hilse - men det overså jeg glatt), ville bort til folk osv... rett og slett litt gira. Men det gikk fort over gitt, hun har ikke verdens beste kondis og hun er ikke vant til å gå mye i marka. Hun lider absolutt ingen nød til daglig, er overhodet ikke understimulert, hun får være med på det hun, som hund, kan være med på, men hun får ikke de lange turene i skog og fjell som Balder og jeg tar. Når det er sagt så er beina hennes sikkert like lange som tærne til Balder - så hun gikk mye lengre enn han. Det var ikke noe langtur for Balder, men det hadde tydeligvis gått ei løpsk tispe der for ikke lenge siden så han fikk kjørt seg litt i hodet. Jeg vurderte å bære Zita ei stund, men da hun holdt koken og ikke viste tegn til å være alt for sliten, litt sliten, men vel i stand til å greie mer så fikk hun gå på sine egne bein. Vi tok det rolig, masse "snusepauser" og ikke noe press. Balder ville gjerne gå, men jeg hold igjen så Zita fikk gå i sitt tempo. Hun er ikke noen "drikker" og da vi stoppet på drikkeplass nummer 3 så måtte hun drikke før vi gikk videre. Hun tasser gjerne i vannet og snuser på det, men drikke vil hun ikke. Er man tolmodig og hunden er tørst så drikkes det til slutt :) -Og da hun først drakk og fant ut at det ikke var så ille, drakk hun masse. Vi møtte mange/ble passert av mange hunder, men Zita bjeffet ikke som hun pleier. Hun var nysgjerrig, men ikke mer enn det - helt normalt. Det ble nok for mye på en gang :)


Vel hjemme, etter et par timer med hvile var det foringstid. Zita er ikke noen matmons, men hun elsker fóret til Balder... ei stund var det det eneste hun ville ha. Jeg forsynte henne med Balder`kuler og tanta mi knuste de (for de er store, beregnet for GD) og hun spiste som aldri før - det var det eneste tørrforet hun ville ha og hun var helt gal etter det. Så på menyen var det "Balder-kuler" og Vom og Hundemat (hun elsker vom, men får det/har fått det kun hos meg (for det er så ekkelt, sies det - kan dels være enig, men hva gjør man ikke for dyra))


I dag har jeg vært på TAM og kjøpt meg nytt "kjørebelte", som det heter - jeg kaller det drasele, da den gamle gikk i stykker da vi var ute å gikk i marka forleden dag, i tillegg så kjøpte jeg tyggebein til Zita og grisesnuter til Balder (liker ikke å gjøre forskjell og vil helst gi de det samme, men da det er en differans på 86 kilo eller mer så lar det seg dessverre ikke til å unngå å gjøre forskjell noen ganger) . Jeg gikk også til innkjøp av batteridrevet vifte som jeg kan henge bak i bilen til Balder når det er varmt.

Avreisen ble utsatt litt da hele Trondheim har vært preget av strømstans og bilen står i parkeringskjelleren og den er litt for stor til å få ut igjennom døra :) og porten er strømdrevet. Strømmen var vel borte i et par timer og så snart den var på plass igjen slengte jeg hundene bak i bilen og kjørte. Denne gangen kjøpte jeg et belte med rumpetaske, mest på grunn av at de ikke hadde den typen jeg jeg har fra før. Det er snedig med rumpetaske, men jeg har stort sett så har jeg med sekk når jeg er når er på tur. Jeg MÅ ha med så mye..... kamera, vann, go`biter... ja, det er ikke måte på hva jeg drasser med meg "man vet jo aldri", ofte har jeg med litt hundemat "energi" da jeg ikke vet hvor lang tid vi blir borte. Så det er mulig den rumpetaska bare er i veien, men den er nok god å ha om jeg ikke gidder å ta med sekken. Vel, tiden vil vise. Den var absolutt ikke kostbar, kun kr. 249,-.. de fleste andre ligger rundt 400/600 kr. (er nok en liten kvalitetsforskjell, men den jeg hadde fra før kostet kr. 199,- (det gjør den enda) og den har jeg hatt siden Balder var liten). Jeg vil heller ikke ha et feste der jeg "låser fast" hunden, i tilfellet vi kommer opp i situasjoner der jeg bør slippe han - og det fort!!

Som nevnt tidligere bruker Zita og bjeffe litt når hun møter andre hunder (ifølge tanta mi), men med unntak av den første dagen har hun ikke sagt noe og vi har møtt mange hunder - Noen hilser man på og andre går man forbi. Hun får hilse på hunder jeg kjenner, valper eller små hunder...(man ser jo an situasjonen) ut over det er jeg litt skeptisk da det ikke er min hund. I tillegg var jeg litt spent på hvordan Balder ville reagere, han bryr seg ikke noe om henne, men det hadde ikke vært unormalt om han passet på henne. Nå har vi kun hatt gode møter så han har ikke reagert i det hele tatt, men han vil nok kanskje reagere om vi kommer i en litt mer spent situasjon... Jeg veit ikke, han stoler veldig på at jeg ordner opp - men jeg er ops på at det kan skje....."bedre føre var...osv"

Jeg hadde planer om å ta med dyra på taket og kanste litt ball og leke litt, men regnet slår ned og begge "ba" om å få gå hjem da vi gikk tur :)

Ønsker alle ei riktig god helg`

3 kommentarer:

  1. Tøff lita dame denne Zita! Ikke bare bare å holde styr på så mange beilere:) Videoen var bra den og den låta - I LIKE! Men kan ikke gi deg noen gode råd, for det har jeg ikke peiling på.
    Ha ei riktig god helg - klem :)

    SvarSlett
  2. Det er kun Balder som kan være sammen med ei så lita frøken!! Major hadde sikkert trampa henne sønder og sammen:)
    Så bra at hun ikke bjeffet etter en stund da, det er jo knall. Og enda bedre at Balder forholder seg like rolig, det hadde IKKE Major gjort.
    Kløv er en ting Major faktisk ikke liker, mye bedre å trekke! Zorka var likedan.
    Ha en topp kveld...her drypper det litt smått fra himmelen i kveld men ikke mye...
    Klemmings:)

    SvarSlett
  3. Kanskje vi skal sende våre hunder til deg, så du kan oppdra dem litt også? Hehe...du gjør tydeligvis et eller annet veldig bra siden Zita bjeffer på andre hunder sammen med matmor,men ikke sammen med deg!

    Moro å ha feriegjest da :). Kanskje litt utfordring med så stor størrelse forskjell, og dermed litt ulike behov? Men det går nok fint :)

    Kos dere med gjesten!
    Klem

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails