lørdag 13. mars 2010

Velkommen lille Donald - 2 har blitt 3


Vel, da har Donald endelig kommet i hus. Donald er en Prinsesseparakitt på 2 år.. en liten papegøye.

Han er visst en kul fyr, men vi har ikke blitt så godt kjent enda... traff han jo ikke før i dag. Han er  veldig sosial, men ikke så glad i å bli håndtert. 


Det sies at: Han setter seg på skuldra og sipser av maten din... det er visst kun håndtering han ikke er helt bekvem med enda... men det skal vi fikse :) Jeg fikk beskjed om å ha på meg hansker om jeg skulle ta han i hendene. Jeg er vant til undulater og de biter hardt - Donald er endel større enn de så jeg kan tenke med han klyper godt med nebbet sitt.


Han hadde ikke vært mange minuttene hjemme hos oss før jeg åpnet døra hans slik at han kunne gå ut om han ville. Og det ville han.. Balder ble litt gira da han fløy og Donald slet litt med å finne seg et passende sted å slå seg ned (hvis 3 sekunder er å slite)..  Jeg vet ikke hvordan det er med fugler, men i og med at han er vant til å være mye ute av buret sitt så tenkte jeg kanskje at han hadde godt av utforske omgivelsene... Og så kunne Balder snuse i buret uten å stresse Donald. Balder er iallefall ikke noe særlig interessert lengre. 

Neida, dette går nok bra. Donald er visstnok veldig "verbal", ikke pratsom, men det er mye lyd i gutten. Han har ikke laget så mye lyd enda, men det kommer vel når han blir litt varm i trøya. Ellers så vil jeg nevne at de som eier han har gitt han et veldig godt hjem, det er absolutt ikke noe synd på han...så det er ikke en traumatisert gutt som har kommet. Men de følte at de hadde litt for liten tid til å gi han det han de mener han trenger (han har fått masse, men fornuftig som de er så følte de at han ikke fikk nok). De han fått en skjønn liten Baby`gutt, han er nesten helt ny,  som jeg ikke fikk (ville ikke) holde han da jeg er forkjølet. Hadde jeg insistert så hadde jeg nok fått det, men jeg får heller kose med gutten når jeg frisk. Det var absolutt vanskelig å ikke kunne kose med han. Og å har de 2 andre fugler (undulater) samt at de holder på å flytte. Går alt bra og de ikke vil ha han tilbake så kan han få flytte inn permanent. Men hvis noen av oss mistrives så må han nok finne et annet hjem. 

Hehe, nå fløy han pinadø å satte seg på hodet mitt i 2 sek før han fløy igjen, hehe... kult... og nå prater han (sånn korreprat - go`lyd) Han sitter og ser på meg og legger hodet på skakket når jeg prater med..eh... til han, strekker jeg ut armen kan jeg ta på han. Han kommer nærmere og nærmere...  Nei`og`nei, han begynner å bli husvarm allerede - morsomt. Jeg velger å la han være i fred så får han komme til meg hvis han vil (etter det eierne sa, så kommer han når jeg setter meg til rette i sofaen og har jeg mat i tillegg så kommer han "okke som". Nei, dette var moro gitt  


Nå skal jeg ta med Balder på tur slik at Donald får utforske på egen hånd om han vil, men jeg tror nok ikke han plages av vårt nærvær. Til nå har det bare vært moro, men det kommer alltid en hverdag....etter sol blir det regn osv..... men vi er ved godt mot!  Tips og gode råd mottas med takk :)  

(nå sitter han 20 cm fra hodet mitt og studere meg, eh..har jeg noe mellom tennerne? så pusser han seg - virker absolutt ikke stressa, for et utrenet øye) -So far so good :-)

3 kommentarer:

  1. Nøj, hvor er han bare smuk, Donald. Hvilke farver!
    Desværre er jeg "bange" for fugle. Jeg har en eller anden fobi med fuglevinger, som basker om ørene på mig. Det kan jeg slet ikke. Men jeg elsker at se på fugle ... også herude i haven. Ville faktisk ønske, jeg kunne komme den fobi til livs! ;-)
    God dag til dig.

    Klem Megan

    SvarSlett
  2. Donald var stilig:) Men jeg sier som damen over...for jeg har også en slagt fobi for flaksende vinger.
    Håper det går bra:)
    Klemmer:)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med nytt familiemedlem! Det var en stilig og fargerik kar. Blir sikkert moro med ei skravle-bøtte i huset.... Jeg er heller ikke spesielt begeistret for fugler, men de er jo litt sjarmerende da!
    Ha ei riktig god uke - klem fra oss

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails