søndag 21. februar 2010

Lenge leve galskapen - 15 minus og kvelds`fjelltur


Det er Trondheim by som lyser i det fjerne

I dag, søndag hadde jeg tenkt at kompisen min Balder, og jeg skulle ta det litt med ro. Spiste litt forsinket "feit-tirsdagsmiddag" til bestemor og bestefar og da jeg hadde fått svelget den siste biten og prøvde å puste normalt igjen etter litt for mye mat, tikket det inn ei melding på telefonen. Det var Jørgen som lurte på å jeg ble med på Geitfjellet for å ta bilder - uten noe annet fornuftig å gjøre valgte jeg og bli med....dog, litt motvillig. Den største motviljen var at jeg kankje måtte gå på fjellet uten hund. Jeg sier sjelden nei til en fjelltur, men det var kaldt... jeg prøvde å si det til han, men jeg tror ikke han skjønte det (men han fikk da kjenne det på kroppen). Jeg veide for og imot om jeg skulle ta med Balder.. han er ikke så glad i kulde, men er veldig glad i å gå tur. Jeg bestemte med for å ta han med.. på med ullsokker (mine, med teip rundt), fleesehals som han har rundt halsen og som jeg kan dra over hodet og ørene hvis nødvendig (mitt det også) - og dekken. Ble det for ille så kunne vi jo bare snu og dra hjem.
Vær obs...når du er ute og går - mulig du tror det, men du er ikke alene...aldri

Balder hadde det toppers, det var kveld og ingen andre var ufornuftige, så da opphevet jeg båndtvangen. Han holdt seg i varmen og var glad og fornøyd der ham løp bananas og- eller bare viste vei
Når det kommer til vei, så var ikke den vanlige stien til Geitfjellet gått opp så vi tenkte å prøve en annen rute. Jada, skal si vi fikk brukt oss. Det var ikke måte på hvordan vi måtte balanserer på den smale stien, jeg tror det var en eller kanskje to som hadde gått der før. dype spor som hadde frosset fast.. kom du i ubalanse og tråkket utenom så tåkket du igjennom sneen så langt du kunne tråkke - stoppet heldigvis av naturlige årsaker, da det andre benet var på fast grunn. Godt å ha en hjelpende hånd når man mer eller mindre står "stuck" i sneen. Jeg lo mye av Jørgen da jeg gikk bak han... plutselig så var han borte - da var det bare å senke blikket litt og der var han, en meter kortere. Det sjedde med meg mange ganger også, men det var ikke like moro...rart

Vi valgte å snu før vi kom til Geitfjellet. Normalt tar turen ca 2 timer, men da vi var litt ute av kurs så snudde vi og tok bilder ved lavvollen i stedet. På langt nær like bra utsikt, men fornuften tok overhånd... heldigvis - fornuften min tar sjelden overhånd. Vi tok frem kamera og stativ, kan ikke bruke auto når det er så mørkt. Stativ er nødvendig da lukkertiden er en liten evighet. Jeg er ikke så veldig fornøyd med resultatet, men vi hadde da uansett en fin tur. Etter å ha vært der ei stund så begynte både Jørgen, Balder og jeg å bli kald. Jeg skulle drikke litt vann av ei flaske jeg hadde med meg og det hadde pinadø meg frosset. Turen tok ca 2 timer, tur/retur parkeringsplass..- akkurat som planlagt.

Hva kan dette være?

haha, håret og dama er jo like forvirra. Etter jeg kom vi kom til bilene spurte jeg om Jørgen ville ta bildet av håret mitt som hadde rimet - jeg hadde ingen intensjoner om å være med bildet, men da jeg så dette kunne jeg ikke dy meg. Haha, jeg trodde ikke jeg var sjeløyd (eller sjeløyd i det hele tatt) - ser jo helt latterlig ut, artig :-) Den "pelsen" er ikke kragen på jakka mi, det er håret.




Til kvelds blir det salat med cottage chesse. Det er både sunt og godt. Jeg spiste salat i går også og må lage av det som er igjen før det blir slapt - det er kun friske grønnsaker som gjelder. -Og Balder? Han ligger under teppet og snorker :-)


Ønsker alle ei flott uke - Klem fra Balder og Heidi

6 kommentarer:

  1. Sikke en tur, I var ude på der. Spændende!
    Så er det godt med afslapning og lidt godt at spise bagefter!!!
    God dag til dig.
    Kh Megan

    SvarSlett
  2. Oi flink du er, kvelds tur OG på fjell!!??? WOW...imponerende...og rimen i håret var morsom- det er det samme her når vi går tur...både på oss og hundene..det virker som de hundene vi har som er litt overvektig får mer rim enn de andre- kanskje de svetter mer??? hehehe...koselig med tur og spennende å ta bilder på natt..
    Salaten sa veldig spennende ut også!! Men uff..cottage cheese...kan takle det i lasagna..men uff...ikke sikkert det faller i smak ellers...hehehe...hmm, snakk om mat nå er det tid for frokost...ha en strålende dag!!

    SvarSlett
  3. Hei hei, neida du, syns det er bare koselig du skriver lang meldinger i kommentar felt! :-)) Jeg var sååååå enig med alt du skriver. Bare i de 24 timer Redman har vært hjem så ser jeg at han er ingen nybegynner hund, han krever en hundevant eier som er villig å trene masse med han, sosialisere han masse og aktivisere han både mentalt og fysisk. Han er en dominant hund som krever en klar og tydelig leder. Han er veldig søt også, men han tester grenser og har allerede visst vilje til å krangle med andre hunder da han utagert mot en naboens hund når vi gikk forbi og tok før hardt tak på lille Jenny. Så han har rett og slett ikke fått noen ting han burde ha fått hos disse folk som har hatt han og det ligger mye arbeid foran, men han er ikke 9mnd enda- så forhåpentligvis finner vi noen som kan får han til den flott hannhund han har potensial å bli. Jeg hadde nok beholdt han hjemme, men som du sier, det er MYE arbeid i et hund og jeg har fem fra før (pluss gamle mor- i hvertfall en uke til) som trenger mye og bror til Redman som trenger mye trening nå også- så jeg syns det vil være urettferdig til Redman å behold han her, selv om jeg gjerne vil. Men jeg kommer å bli en hønemor og ønsker å følge med han de første måneder i hvert fall når han flytte til et nytt hjem, bare til jeg føler trygg nok at han har fått det jeg ønsker for han- roe meg ikke før det...Vil helst plassere han i nærheten av oss- men et flott og RIKTIG hjem for han er mer verdt enn noen ting annet...så kjenner du noen som kan gi den gutten alt han fortjener må du bare får dem i kontakt med meg!! Alt kontakt info er på min kennel webside som er linket til min blogg.
    Ha det flott Heidi og Balder- klem fra gjengen i skogen :-))
    P.s. var på en tur i dag med valpene og jenny og Nanna i kne dyp snø- turen vært på 1.5 timer...fy søren var jeg sliten- men neida- to hunder til som skulle gå tur- men da gikk turen på veien- fy for et forskjell mellom å gå på veien og gå i kne dyp snø!!! hahhaha...vet hva jeg trivdes best med- men det var fint å ha valpene fri og jobbe med innkalling...

    SvarSlett
  4. Takk for besøket! Gleder meg til å lese mer om deg og Balder! :) Mange fine bilder her!

    SvarSlett
  5. He, he - de gale er best!! Supert med slike kvelds-turer på impuls! Imponert over det sunne mat-fatet, så virkelig godt ut.

    SvarSlett
  6. Isdronning ble du jo :)
    Inger og Zugo

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails