mandag 15. februar 2010

Nå har det kommet ro i hjemmet. Det er rent, Balder er børstet, jeg er nydusjet og nesten alle (stearin)-lysene er tent. Jeg bruker nok mer penger på stearinlys enn det jeg ville brukt i strøm på lys.



Bloggen har blitt litt rar i det siste.. jeg kan laste opp bilder uten å redigere de, men jeg har ikke samme "frihet" som tidligere. Det er ikke så farlig. Jeg har knotet litt nå for å få til litt struktur på bildene, men det funket dårlig. Iallefall; det ligger an til en bra kveld :-) Jeg har vasket alle teppene til Balder, det er ikke å skyve under en stol at de begynte å lukte litt hund. Jeg kan tasse rundt, barbent, uten å koste av beina når jeg skal hive de oppi sofane (som om den var så ren)... deilig. Men når det er sagt så er det tilbake til den samme gamle "skiten`" i morra på denne tida. Da er det skittent igjen, men må må nyte det så lenge man kan. 

På tide å finne en god bok man kan lese
Anne B. Ragde er en god forfatter og jeg kan enda ikke skjønne at jeg ikke har lest Arsenikktårnet. Hun er så og si naboen min. Kul dame.. hun er akkurat slik hun blir fremstilt i media. Jeg må inrømme at jeg ikke kjenner henne, men vi har da snakket sammen. Digger Anne B. - Storkoste meg med bøkene om familien Neshov. Men det er ikke denne type bøker hun som regel skriver. 








En av de først forfatterne jeg ble "kjent" med var Herbjørg Wassmo. Jeg leste "huset med den blinde glassveranda" da jeg var 12 eller 13 år - og de to neste bøkene i triliogien leste jeg rett etterpå. Siden har jeg lest alle bøkene hun har har skrevet...utenom den siste. .."100 år". Jeg kaster meg ikke over bøkene jeg kjøper, men "sparer" de litt. Haha, jeg er ikke helt god vet dere. Men når jeg først begynner å lese så greier jeg ikke å legge fra meg historiene. Den første ordentlige boka jeg leste fant jeg hjemme hos min farfar (jeg var medlem i juniorbokklubb, Silkesvarten osv... ungdomsbøker). Den het "Romerinnen" og var alt annet enn en barnebok. Det var mine første skritt i voksenverdenen, jeg var helt betatt. Jeg satt i et kott og leste under en haug med gamle klær fra min oldemor - og det var min hemmelige stund. Det var mye sex i boka da hovedpersonen ble prostituert, men det var ikke det som fanget meg. Det som var magiskt var å bli fanget i en annens liv å kjenne og føle på en helt annen verden. Siden det har jeg vært en liten bokorm, men med en liten vri. Jeg kan for eksempel ikke lese rett før jeg skal sove - bøker har motsatt virkning.. "bare litt til".  Jeg leser aldri på do, men jeg kan finne på å ta med meg boka. Jeg leser mens jeg rører i suppa osv.... -blir nok litt manisk. Kanskje jeg egentelig bare må finne meg et liv? Jeg har et fint liv, men bøkene mine mine gir meg noe jeg ikke kan oppleve selv - nemlig andres opplevelser og andres erfaringer. Jeg kan kun oppleve mine erfaringer, jeg kan kun se det jeg ser med mine egne øyne. Og jeg har sett masse, både på godt og vondt. Jeg har reist, om ikke jorden rundt, så har jeg sett en stor del av verden. Men jeg har sett det med mine øyne, opplev det - og da er det fint å kunne lese om det andre opplever også. Om det er skjønnlitteratur, selvbiografi eller et portrett - det er uansett ikke meg og mine erfaringer.  Fillern, nå kom jeg i skrivemodus igjen..(for lenge siden)...jeg skulle bare bare oppdatere innlegget fra tidligere i dag, da jeg lekte husmor... - og si at jeg hadde vært flink!!?? Så roter jeg meg bare bort. Lærer aldri, hrmf.. Sorry folkens! Du som enda henger med; "dæven du e tolmodig" 


Krimforfatter De`lux!! finurlig, litt tung til å begynne med.. men dæven så bra! "Englenes spill" er på nesten 700 fullpakked sider - og jeg gleder med til å lese den. Da jeg leste "Vindenes skygge" slet jeg litt til å begynne med, men etter 100 sider så grudde jeg meg til den var slutt. 

Valget falt på Herbjørg Wassmo, denne gangen. Hva er vel bedre enn en sofakrok, en god kopp te (knallgo` te), ei god bok og en hund som gjerne ligger litt for nærme. Han legger seg helst på ryggen, nesten oppå meg,  og innemellom veiver han med labbene så jeg må passe på så jeg ikke får meg en lusing

Ønsker alle en fin kveld - Klem Heidi og Balder

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails