fredag 26. februar 2010

Tur, storfamilien og Balder´s ukjente bror - snegler seg av gårdet`

bildene er klikkbare

Yohoo...full fart igjen -  endelig kommet et lite stykke slik og det er lov å være glad og fri. Gleden og friheten var det ingenting å si på :-)

-Og der sprang de!! De sprang ikke så langt da....må jo vente på "mamma`ne"
I dag tok vi turen, atter en gang, til Zugo & co. Det er så fine turterreng der de bor.  
Det er masse sne enda - og tjukkasen min har godt av å base i sneen (han er ikke tjukk, det er bare det bare noen som sier....for han er så fin ;-)) 
Zugo`søta, like hærlig som alltid. Topp i hodet, fin å se på og ikke minst sjarmerende.
Litt vill i blikket blir vi vel alle noen ganger, men det får da være måte på..hehe


På tur tilbake fant Zugo en liten pinne som hun ville bære med seg
Balder fattet fort interesse og ville gjerne ta del i den pinnen.. Zugo ville vel egentelig ha den for seg selv, men det gikk ikke. Han snek seg inn på henne og lirket til seg en ende


Han fikk som han ville, rampen!! Pinnen brakk i to og Zugo ville jo selvfølgelig ha den delen som var opptatt, men det ble ikke aktuelt. Balder gikk og terget henne litt før det ble på tide å oppføre seg. De var i bånd og da er det ikke greit å "danse".  Zugo fikk beskjed om å gå pent og Balder gikk som en konge med pinnen i munnen; "æ vant"!!

Da turen var over ble vi invitert på kaffe og banankake. Takker ikke nei til det vettu`. Banankaka måtte lages og etter den var satt i ovnen var det på tide at Mr. Kåre Knirk fikk se resten av familien (de som var hjemme, søstra og hunden til søstra var borte) Men dette er en storfamilie, jeg har faktiskt ikke tall på hvor mange det er som bor der.


           

Dette er en av 3 rotter, nyskjerrig liten skapning. Jeg tok bildet av den andre også, men det ble ikke bra. Ble ikke så bra disse heller da buret tar for mye fokus.


             
Ingen fullverdig familie uten en liten hamster

Her er den eldste rotta, ei gammel og kjærlig frøken
Hun finnes ikke redd for hunder og Balder er veldig nyskjerrig


Det nederste bildet ble tatt etter at hun hadde "gått...ikke bitt, men labbet litt..som i gå!! " på tesetippen til Balder. Han syntes sikkert hun hadde lange og spisse klør for etter det holdt han seg litt unna


Katta så vi bare så vidt snurten av og kanien ville ikke komme ut av huset sitt. Katta kjenner ikke Balder så hun holdt seg litt unna. Baltus var litt skeptisk til henne til å begynne med...han er egentelig ikke redd katter, men hun sa "hold deg unna" et par ganger - og det gjorde han tilgangs. Da skulle sitte i fanget mitt -og sladret til Inger om at det var et farlig dyr i huset. Etterhvert så dukket katta opp og Balder brydde seg ikke i det hele tatt. De hadde nok blitt gode kompiser om de hadde møtt hverandre oftere.

Sist, men ikke minst;

Hva byr du meg? Det er første gangen jeg har sett ei snegle i øynene..  
Det er ikke ofte de er ute med hele seg, men matmor hadde gitt de litt godis som lå og go`gjorde seg mens vi spiste banankake. Dæller`n, så kule de er!! Ble helt gira jeg....og frustrert for at det var vanskelig å ta bilder


sjekk utstykket til han bak, fenomenalt!! 


Dette er snegleegg (bildet over). Snart kommer det masse små sneglebabyer, tihi. Kanskje jeg må få med meg klekking av snegler da jeg ikke fikk meg med klekkingen av skildpadde-egg.  Jeg har trakset på ei strand i Mexico ei hel natt (det var ei "klekkestrand") for å se små`skildpaddenes ferd til havet, men vi så/fant ingen, sukk..det var litt nedtur. Men kanskje like greit, jeg hadde ikke klart å sett på en som sprang feil veien - ville nok snudd den stakkar`n i riktig retning.


Men som sagt, det er ikke lett å ta bilder av livet i et akvarium. For det første så er det som regel ikke så bra (foto)-lys i selve akvariet, for det andre så må man ta bildet gjennom glass og for det tredje så bor de i vann... 


Det ble tatt veldig mange bilder, og de fleste ble bare rævva. 


Inger fant frem hodelykta for å lyse opp litt ekstra, det hjalp litt. Men det var gjenskinn i glasset både av "verden utenfor", lykta til Inger og blitzen til Kåre.



Men jeg synes absolutt vi fanget noe bra. Da jeg kom hjem og redigerte bildene så dukket det opp "mange fisker i havet" - og noen snegler.. 


Alt i alt så er jeg veldig fornøyd (det er ikke ofte) Jeg tror kanskje han på bildet ovenfor ikke er like fornøyd... sjekk det utrykket!! HAHA.... jeg ler høyt "er det virkelig mulig å være så grinete"?


Denne kompisen er ikke noe bedre, fantaktiskt utrykk!!! Han ligner pinadø på Balder!!!...nei og nei, jeg må bare le - hadde han hatt ører så kunne man faktiskt ta feil av han og Balder.  Ja, uff`og`læll ...hehehe. Genialt!!

Jeg ler meg ferdig for denne gang..oi, jeg ler enda - uff da! Den fisken ligner veldig på Balder, snålt!!

Vel, jeg må vel le meg ferdig etterhvert. Det går fint så lenge jeg ikke ser på bildene. Men Balder og Tore Torsk (han har fått navn) MÅ være i slekt...

Ha en flott fredags kveld og ei fin helg :-)
(jeg ler enda, rare greier)

3 kommentarer:

  1. Si meg, har du vært i zoo?? utrolig mange dyr der gitt:)
    Flotte bilder:) Blir fortsatt sjokka over snømengden i bymarka.
    Ha en flott fredag, klem:)

    SvarSlett
  2. Det var da nogle fantatiske billeder af rigtig mange forskellige dyr. Som zoo i hvert fald :0)
    Balder og hans ledsagerske gør sig godt i sneen.
    God fredag aften.
    Klem

    SvarSlett
  3. Stilig å se øyene på sneglen...aldri sett sånn før!!
    Tenkt i de bildene med Balder og rotte så hadde det bare tatt en grafs så vil den rotte være borte om Balder ønsket det- så snill gutt du har!!

    Lure litt på on dem banan kake er slik som banan brød jeg lager (Amerikansk oppskrift) den er kjempe godt, nesten som kyrdder kake.

    Syns Balder og Zugo er en flott par- er det et arrangert ekteskap eller bare venner?? ;-))

    Nå er det Thomas og Harald mens jeg venter på "kjæresten" min...han er i hvert fall i samme land som meg- herlige!!
    Ha en flott helg! Klem fra gjengen i skogen :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails