fredag 20. februar 2009

Gamle bilder - gamle historier

Et av de få bra bilde som er tatt av Viktor
Nå har jeg gjort det igjen!!! Køddet til innstillingene på kamera..arg`hhhh!! Greier ikke fokusere engang -og jeg som trodde jeg tok fine bilder på tur. Jeg har ni`lest bruksanvisningen, men det står jo ikke noe om mine problem der... det er jo typisk - jeg greier å ordne problem som de ikke har tenkt noe løsning på. Jeg ble "litt" irritert, bare en smule. Men fant ut at jeg ikke skulle bry meg mer om det. Det er heldigvis en kollega av meg som har akkurat samme kamera og som har litt mer peiling enn meg, puh...heldig med den :-) 
Balder har blitt en skikkelig badenymfe etter han forstod hva han skulle gjøre da han ikke nådde bunnen. Har aldri presset han ut i vannet, men det finnes go`biter som flyter -og en gang da han ikke tenkte seg om så sprang han etter - og forbi der det var grunt....hehe, for et syn. Jeg så et hodet og to labber. Labbene var ikke under vann slik de vanligvis er, neida, de plasket himmelhøyt og bakfotene var også synlige som på de gamle dampsipene (rundt og rundt). Men han fløt- og siden har han svømt (jeg må le når jeg ser det for meg...var som årer, bare de gikk rett frem)
Så i mangel av nye bilder (de fine jeg tok i dag) så har jeg vandret litt i iPhoto, bildeprogrammet på mac`en (der ligger det 3379  bilder og 3000 er sikkert hunde/tur bilder - sykt) Men i dag så blir det altså en vandrig bakover i tid. Jeg fant mange bilder og mange historier, men har begrenset meg. Det er vanskelig, men jeg må jo ha litt å komme med med neste gang jeg kødder opp /fotografiapparatet/ (hadde lyst til å skrive fucker opp, men er redd for at noen skal ta seg nær av det ;-))
Dette bildet ble tatt da vi var på besøk på hytta til Guri & Co.Var der bare på en dagstur. Jeg har ei vennine som har et "sommerhus" på Revsnes, ca 2/3 mil unna. Vi gikk en fin tur og begge hundene  (Zorka og Balder) måtte spyles etterpå for de de hadde vandret  i gjørme. Tror det begynte å bli vår og alt tinet. Zorka ble spylt uten videre protester, men han karen min holdt på å tilte...den dag i dag hater han vann som ikke ikke kommer naturlig, spyling er ikke noe kult ikke dusj`ing heller. Nå har han blitt voksen (eller skjønner at det ikke nytter å protester når det er vasking/dusjing på gang) at han kapitulerer.
Her er vi på tur med Guri og Zorka. Det var første gang de møttes og det gikk veldig fint. Zorka synes nok han var litt stor, men hun skjønte fort at hun hadde kontrollen. Jeg husker ikke hvor gammel Balder er her, men kanskje  6/7 måneder (hva tror du Guri?).  Det er jo bare ører og føtter på han og han vokste seg inn i de før han var ett år. Oi, der var det ei tann som satt seg fast...eller beit/hang seg fast!! Da Baltus`gutn var knappe året så ble han bitt av en hund. Hunden var i utgangspunktet ikke helt god, men hadde vist lovende tendenser. Han gikk godt overens med Balder for Balder liker ikke krangling og underkaster seg (det var da...nå gidder han ikke å få bank, men trekker seg unna og gir alle tegn for å unnga bråk - men han svarer hvis noen angriper han. Har vært en episode der Balder har gått til motangrep og da la han den andre hunden i bakken - og der fikk han ligge til han roet seg. Ferdig med det.. -etterpå løp de sammen igjen Vi som var der og så såret trodde ikke det var så ille (jeg skjønte det var noe for Balder ble veldig mammadalt og det pleide han ikke å være når han fikk være villmann i skogen). Vi renset såret hans med et middel de reser sår til hester, og det tror jeg var bra vi gjorde. Da vi kom hjem var han litt slapp og det var ikke vanlig på den tiden. Da var det full fart hele tiden. Enten eller..sove eller turbo. Jeg så på såret, løftet litt på huden (det var jo bare utenpå) Men da er jeg sikker på at jeg så helt ned til tærne. Æsj det var ekkelt...så alt som var innenfor huden, kjøtt og muskler. Jeg bestemte meg da for å dra til dyrlegen dagen etter. "Jaja, de får bare le av meg og synes jeg er hysterik" Jeg er ikke den som løper til legen med det første, men når det gjelder hunden så er det alfa omega (hehe, her kunne jeg kommet med en annen historie også - om da jeg prøve å reparere Balder selv, men han måtte operere (ikke noe alvorlig)) Iallefall så ble det dyrlegebesøk "dagen derpå" - og ja, det måtte iallefall sy`s eller så hadde det satt seg infeksjoner, farlige i.o.m at det var så åpent. De var ikke så hippe på å legge han i narkose da han var ung og hadde endel å vokse enda. De spurte om Balder var snill - og jeg sa "ja". Han hadde jo vært der før og de hadde et godt inntrykk av han. De spurte om jeg trodde han taklet å sy uten narkose, kun med lokalbedøvelse (det er sjelden de gjør det) - og jeg sa ja.. vet jo ikke hva jeg svarte på "REPARER GUTN". De brukte 1 time og 30 minutter på å reparere han. De måtte jo sy flere lag...herrefred...jeg er ikke noe "dille-daller" og snakket til han med vanlig stemme som om dette er noe som han måtte finne deg i. Balder, stakkar, ble så sliten til slutt at han la seg ned. Jeg ble spurt om det var greit at han lå "ja" da blir ikke arret så fint "samma det vel" Det skal da vel vises at man har levd! Arret er tydelig, ikke å mye lengere nå, men det vises. Det kunne ikke brydd meg mindre. Jeg er også full av arr, men det plager meg ikke! 
Vel....Lenge levet livet!! 

2 kommentarer:

  1. Balder er skjønn! Og jeg synes ikke du var hysterisk som dro til dyrlegen... Herregud, jeg tror jeg haddedratt med en gang jeg altså... jeg er nok dessverre litt småhysterisk når det gjelder Hannibal.. To ganger har han fått allergisk reaksjon pga. en plante el. noe han har spist ute, og da hovnet hode, øyne og kinn helt ekstremt mye opp. Det så så guffent ut og tårene mine.. ja, de trillet!!! Man blir jo så knyttet til disse hundene... Vel, ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  2. hehe...herlige "gamle" bilder!! Det var den gangen jeg hadde hår dette :)
    Balder var bare unghund iallefall. Husker ikke helt når det var.
    Håper du får fixa kameraet ditt.
    Ha en fin dag...nesten litt vår i dag.
    Klem fra Major&Mossan

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails