fredag 13. februar 2009

Og roen senker seg i de 1000 hjem, iallefall mitt

I ettermiddag kjørte vi opp til Heimdal for å gå tur sammen med Inger og Zugo. Jeg kjente at motivasjonen var heller laber, men jeg satte meg i bilen. Ganske motvillig tok jeg turen sørover, hadde akkurat stampet i helgtrafikken og føret var ikke av den beste sorten. Men hva gjør man ikke for sine 4-beinte venner som har tilbringt hele dagen i sofaen. Jeg trosset snø, dårlig motivasjon og glatte veier og suste oppover... i 30/40 km i timen...HoHo"hold på hatten, her går det unna". Jeg er absolutt ingen sinke i trafikken, men gidder ikke havne i grøfta. Jeg anser meg for å være en effektiv sjåfør, meget effektiv til tider, men ikke uvøren. 
Når vi endelig kom frem så kjente jeg at jeg hadde gjort det rette, både for Balder sin del og min samvittighet. I og med at vi hadde en "av-dag" i går så hadde han godt av å få en ordenetlig tur med litt action.  
Zugo er bare så skjønn, begynner å bli dame nå. Hun er 9 måneder og Balder måtte lukte litt ekstra på henne i dag.  
Tror Balder så en annen hund her.... da er det bare å skynde seg å bli kjempeinteressant (iallfall hvis jeg ser at han kunne tenkt deg bort dit). Det var bare en liten en og de synes ikke Balder er så interessante. Han liker de og vil gjerne hilse, men trosser ikke morsan for det. Det kom visst en annen hund som sto bak en snøskavel -høy som bare juling (snøskavelen). Vi hverken så eller hørte de, men pluteslig var Zugo og Balder på tur dit...hm... De stoppet et stykke fra og jeg hørte fra andre siden av skavelen "nei og nei" og "knurr". Dermed så var det ikke så moro og begge snudde og tuslet tilbake. Sånn er det når jeg er uoppmerksom. Arrester meg gjerne for den! 
Søker go`bit
Jeg vet det er båndtvang, men er det virkelig slik at en hund aldri skal få lov til å strekke på beina? På sommeren er det veldig fint å gå i marka om man går utenfor allfarvei, og det gjør vi gjerne da det ikke er noe ålreit å gå i kø. Jeg liker følelsen av at det kun er oss og naturen og det får du ikke hvis du går opp til Elgseterhytta o.l på en lørdag eller søndag.  Unngår gjerne alt som heter veier og stier. På vinteren er det anderledes, da er det skigåere overalt. Har hørt om hunder som går i bånd utenfor løypa og ikke er til hinder som får slengt staver etter seg når skigåeren`suseren raser forbi. Det blir noe annet hvis en hund går i løypa og er til hinder eller ødelegger løypa... jaja, et lite hjertesukk fra meg. 
Du er tøff når du ber 80 kilo stå på to for å få en godis :-)
Jeg vet at mange er uenig og alle meninger mottas med takk -gjerne desom  absolutt ikke mener det samme som meg. jeg er også en fan av løsninger. Hva skal vi gjøre for å unngå at hundeeiere og turgåere kommer i klemmeri? Hvordan kan vi la hundene være løse på fjellet/skogen uten at vi hele tiden må kikke over skulderen for å se om det kommer noen?  
For å avslutte..tja, hahah..tror jeg har litt vaskelig for det når jeg først kommer igang.
Jeg tar hensyn (selv om det ikke virker slik) og respektere "loven". Men noen ganger er jeg en kjempestor kjeltring -og per i dag så gjør jeg det med god samvittighet. Kunne ikke hatt hund som aldri hadde fått lov til å være hund!!! Basta :-)
"ska vi klin?" eh, nei takk :-)
Ha ei trivelig helg folkens! 

5 kommentarer:

  1. Hm, ja hva skal en kommentere til dette da tro... Først vil jeg bare si at jeg nyter de flotte bildene som ligger ute. Synes bilde av Zugo alene var utrolig vakker, fantastisk utrykk på den dama (kalles vel dame når de er 9 mnd).
    Må si at jeg er enig i at hunder har et behov for å få løpe løs. Det burde være ei mark som bare var for hundeeiere.. Nå er det vel planlagt ei ski løype for de med hun (om den ikke allerede er der). Møtte mange hundeeiere da jeg var ute å gikk på ski, både løse og i bånd og det gikk over alt forventning. Det eneste jeg forvtenter er at en plukker opp basjen etter hunden i veikantene og i skiløypa for å nevne noen plasser...

    SvarSlett
  2. Du burde skaffet deg ei hytte som lå for seg selv. Det er iallefall mitt største ønske. Hvor Major kunne springe fritt. Jeg er ikke tilhenger av plasser hvor alle hunder springer fritt. Jeg unngår bevisst å møte sinte hannhunder, da Major så langt ikke har vist tendenser til aggresjon. Men vold avler vold..1 møte i hans alder kan være nok til at han kan utvikle aggresjon. *Unngår dette til han er veldig voksen. Men enig at en hund må få strekke på beina ja.. Balder er jon bare helskjønn i språk og oppførsel.

    Nyt helga..jeg skal på bloggtreff imorgen. Spennende!!

    SvarSlett
  3. MajorogMeg: Hytte langt pokker i vold burde jeg så absolutt ha :-) Jeg er heller ikke tilhenger av steder der alle løper fritt (hundeparker osv) Det er fordi de ofte blir misbrukt og brukt som luftegård fordi eieren ikke gidder å gå tur. Men hadde det vært brukt til sosialisering og lek så synes jeg det er helt topp. Men man må se an hunden sin. Du gjør det rette med å unngå hannhunder som kan være aggressive.....en dårig episode så kan det være gjort, dessverre.

    SvarSlett
  4. Har dere båndtvang i Norge nå? Tror den begynner i mars her. Jeg inser jo att jeg er veldig privilligert som bor sånn som jeg gjør og kan la Atlas springe løs i stort sett hele tiden....(untak finnes jo her og såklart)
    Han er heldig Balder som har fått vokse opp med deg som ser til hans behov som hund! Synes han virker som en koselig kar!
    Du spurte om jeg bruker stativ...men det er veldig sjelden.....og om jeg bruker, så er det en type som heter "Gorillapod"....det er en liten modell med tre leddete ben som man kan vri og vrenge på og sette fast nesten hvor som helst, det får plass i lomma også :-)
    Nå sitter jeg på tåget på vei sørover....skal reise 100 mil i dag. Atlas får være hos en veninne så lenge, han kan desverre ikke være med. En heeeel uke får jeg klare meg uten ham!! Men han har det jo bra...det er det viktigste!

    Ha en fin helg dere også!

    SvarSlett
  5. så flott bildet var av deg og Balder der han har labbene på skuldrene dine!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails